Menu

Træt af fitnesscenteret? Sådan træner du effektivt derhjemme

24. september 2018 - Træning
Træt af fitnesscenteret? Sådan træner du effektivt derhjemme

At gå i fitnesscenter er en populær træningsform, og derfor findes der over 1.000 fitnesscentre i Danmark med omkring 1.000.000 medlemmer. Det er dog langt fra alle, der opfatter træning i et træningscenter som den bedste træningsform, og dette er helt okay. Der findes nemlig et væld af alternativer, så du kan træne uden at skulle stå som sild i en tønde i et varmt center.

Du kan eksempelvis vælge at gå til en holdsport i stedet. Dette kan være sportgrene såsom håndbold, fodbold eller badminton. Holdsport er den ideelle træningsform til dig, der elsker socialt samvær, og til dig, som synes, at træning skal være sjovt. Du kan også begynde at træne i dit eget hjem. Dette kan især være attraktivt og smart for travle personer, der ikke har tid til at transportere sig frem og tilbage til et træningscenter.

Køb et løbebånd og løb derudaf

Ønsker du ikke at træne i et fitnesscenter, og elsker du at løbe, er det oplagt at løbe ture udenfor. Dog kan det skiftende vejr til tider være en udfordring, og lader du dig påvirke af vejret, bør du i stedet overveje at købe et løbebånd. Har du et løbebånd i hjemmet, kan regnen, blæsevejret og sneen nemlig ikke bruges som en undskyldning for at springe løbeturen over. Det gode ved et løbebånd er desuden, at du kan lave andre ting, imens du løber – såsom at se TV, lytte til podcast eller høre musik.

Det er vigtigt at købe det rigtige løbebånd, og der findes mange på markedet i dag. Der findes et væld af forskellige løbebåndstests, hvor diverse udgaver gennemgås og testes. Ved at læse disse tests igennem, vil du være sikker på, at du ikke laver et fejlkøb. Læs en supergod løbebåndstest her og bliv klogere på, hvad du bør købe.

Cirkeltræning og HIIT er effektive

Har du i sinde at forbrænde en masse kalorier for at tabe dig vægtmæssigt, vil træningsformer såsom cirkeltræning og HIIT være effektive. Her får du pulsen op, sved på panden og udnytter intervaltræningens mange fordele. Dette sætter virkelig gang i fedtforbrændingen, hvilket din krop og sundhed vil takke dig for. Begge former for træning består af en række øvelser, som skal udføres. Du foretager altså hurtige skift mellem øvelser, hvilket sikrer, at du ikke kører død i det samme kedelige program.

En HIIT-træning kan eksempelvis bestå af 30 sekunders mountain climbers, 15 sekunders pause, 30 sekunders sprællemænd og en pause på 15 sekunder. Dette tæller som én runde, og du skal udføre dette, indtil du har gennemført seks runder i alt.

En cirkeltræning kan bestå af 5 x burpees, 10 x armstrækkere, 20 x englehop og 15 x mountain climbers. Her udfører du alle øvelserne efter hinanden uden pause, og dette gælder som én runde. Det er forskelligt, hvor mange runder/cirkler man kan gennemføre afhængig af konditionen. Som udgangspunkt kan du prøve at gennemføre tre til fire cirkler, hvor du har to minutters pause mellem cirklerne.

Nu er du helt klar til at kaste dig ud i træningen i dit hjem, så du kan smide nogle kilo og blive sundere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *