Menu

Sådan får du motivation til at træne

12. marts 2017 - Nyheder
Sådan får du motivation til at træne

De fleste af os kan sikkert nikke genkendende til, at motivationen sommetider svigter og ikke helt lever op til vores forventninger til egen træningsindsats. Det kan i halve og hele perioder være svært at komme afsted, og derfor kan du her læse med om og få tips til, hvordan du enten kan kickstarte eller fastholde dit motivationsniveau. 

Vælg en passende træningsform

Hvis du giver sig selv to minutter til at tænke ud af boksen, vil du opdage, at der findes et hav af måder, hvorpå du kan få rørt dig. De mest oplagte og gængse træningsformer er løb og fitness, men du kan også sagtens træne din krop ved at svømme, danse eller noget helt tredje. Det behøver ikke engang at være så organiseret som det, for du kan også sagtens lave nogle øvelser foran fjernsynet i stuen eller træne maven i det fri. Der er størst chance for, at du kan opretholde gejsten, hvis du finder en træningsform, der passer lige nøjagtig til dig og din hverdag, men faktorer som økonomi, fysik og tid spiller har selvfølgelig også indflydelse på dine muligheder.

Lav rutiner

Hvis du ikke er vant til en hverdag med motion eller har haft en lille ”trænings-nedtur” kan det være rigtig vigtigt for dit motivationsniveau at gøre træning til en rutine. Det kan du for eksempel gøre ved at fastsætte et bestemt tidspunkt eller faste dage, hvor du kan sørge for at få trænet, så du altid ved, at der er plads til at få rørt sig. Det handler altså i bund og grund om, at du vænner dig til at prioritere din træning, så undskyldninger og andre praktiske bortforklaringer falder til jorden. Når det kommer til rutiner og vaner, er det dog også vigtigt, at du sørger for at holde den rette balance, for der skal selvfølgelig også være plads til spontanitet, så træning ikke bliver et surt og motivationsforladt gøremål, der spænder ben for andre aftaler.

Sæt dig et mål

Målsætninger er en af de mest effektive måder at få gang i træningen og motivationen på. Når du har sat dig et mål for din træning, er det meget nemmere at gøre det til en del af dit liv. Sagt på en anden måde er det altså essentielt at have en grund eller flere grunde til at træne, for så har du hele tiden et mål, du kan arbejde dig frem mod. Det kan også være en rigtig god ide, at du får sat dig nogle delmål, så du ikke drukner i høje ambitioner, og du kan derfor vælge at skrive dine fremskridt ned, så du løbende kan motivere dig selv frem mod slutmålet.  Målsætninger fremmer konkurrence-elementet i din træning, og det er for mange det, der mangler, når de ikke kan finde motivationen til at yde lidt ekstra – hvad enten det involverer at træne noget oftere, at træne i noget længere tid eller at forbedre sin træningsindsats.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *