Menu

Gode råd til mere motion i hverdagen

10. november 2017 - motion
Gode råd til mere motion i hverdagen

Hverdagen kan ofte være meget travl, og det kan derfor være svært at finde tiden til at dyrke motion. Her får du nogle gode råd til, hvordan du med få ændringer kan få mere motion i din hverdag.

Tag cyklen

Hvis du ikke allerede har erfaret alle fordele ved at cykle, så er tiden kommet. Cykling er en af de allerbedste måder at få motion ind i din hverdag på, uden at det koster dig ekstra tid. Ofte er det hurtigere at cykle end at tage bussen, og du skal ikke vente og tilpasse dig bussens afgangstider. Lige så snart du har fri, kan du hoppe på cyklen og køre hjem. Hvis du er vant til at tage bilen, slipper du for at tænke på parkeringspladser, når du cykler i stedet. Der er gode penge at spare ved at cykle fremfor at tage bussen eller bilen. Udover motion får du frisk luft, som gør hjernen klar til at koncentrere sig på arbejdet. Hvis du har for langt til arbejde, til at cyklen kan bruges som transportmiddel, så kan du med fordel vælge at stige af bussen et stop eller to før din endestation. På den måde får du motion i form af en lille gåtur.

Op at stå

Hvis du har et arbejde, hvor du bruger størstedelen af din arbejdsdag siddende, kan du give dig selv lidt ekstra motion ved at rejse dig op et par gange om dagen. Med et hæve/sænkebord kan du variere mellem en siddende og stående arbejdsstilling, hvilket er ideelt for din krop. Når du arbejder stående bruger du din krop mere end i en siddende stilling, og ved at bruge et hæve/sænkebord undgår du derved, at din krop bliver fastlåst i den samme stilling efter mange timers arbejde. Hvis du ikke allerede har et, er det derfor en rigtig god ide at investere i et hæve/sænkeskrivebord.

Tøv ikke med at tage trapperne

Hvorfor bruge tid på at vente på elevatoren, når du kan tage trapperne lige ved siden af? Mange mennesker tager ofte elevatoren eller rulletrappen, selvom de lige så vel kunne tage trapperne. Ofte tænker vi slet ikke over, at det er hurtigere og lige så nemt at tage trapperne. Hvis du ønsker at få lidt mere motion ind i din hverdag, er dette en oplagt mulighed. Hvis du tager trapperne hver gang, du har muligheden for det, bliver det til mange skridt i længden.

Få pulsen i vejret

Det kan være en god ide at få motion i hverdagen, der får din puls op. Det kan du få ved at sætte farten op på nogle af dine cykelture. Gør det til en leg og en konkurrence med dig selv om, hvor mange du kan overhale på din cykeltur hjem fra arbejdet. Du får pulsen op og bliver svedig, men så længe det er på hjemturen, kan du tage et bad, når du kommer hjem. Du kan ligeledes få pulsen op ved nogle gange at spurte op ad trapper.

 

Hvis du husker på disse råd, får du mere motion i din hverdag. Du vil opleve, at du sjældent vil tænke over det, og at det højst sandsynligt ikke generer dig. Tværtimod vil du føle dig i bedre form og have mere overskud i den travle hverdag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *