Menu

Farvel til BMI – her er to alternative metoder

19. marts 2017 - Nyheder
Farvel til BMI – her er to alternative metoder

BMI, som er en forkortelse af det engelske udtryk ”Body Mass Index”, har i efterhånden mange år været en alment kendt metode til at fastsætte vores sundhedstilstand. Ved en BMI-måling fokuseres der på forholdet mellem vægt og højde, men meget tyder på, at nye forskningsresultater langsomt er ved at mane gyldigheden af denne til jorden. BMI-målingerne er nemlig kritiseret af mange for at være upræcis, idet den ikke kan pege på, hvor eventuel overvægt er placeret på kroppen, og derfor har man over en årrække lanceret en masse nye måleværktøjer, der i højere grad kan fortælle noget om kropsformen. Så hvis du er i tvivl om eller interesseret i at få fastlagt din sundhedstilstand, kan du med fordel læse med her, hvor du kan blive klogere på to alternative – og af mange forskere anerkendte – fremgangsmåder til at lave en fysisk vurdering af din krop. 

Talje-højde ratio

Da BMI altså ikke er i stand til at måle det ”farlige” fedt, kan det i bund og grund kun bruges som en indikator på din sundhedstilstand – uden at det nødvendigvis giver et troværdigt resultat, da du eksempelvis sagtens kan være tyndfed eller have en stor muskelmasse uden, at BMI-målingen kan indikere dette.  Der er derfor mange, der anbefaler, at man udregner sin sundhedstilstand ved hjælp af den såkaldte talje-højde-ratio metode, som netop tager hensyn til det fedt, der sidder rundt om organerne og derfor kan være livstruende. Du måler din talje-højde-ratio ved at dividere dit taljemål (som måles cirka to centimeter over navlehøjden) i centimeter med din højde i centimeter. Normalvis skal talje-højde-ratioen gerne være under 0,5, hvilket er ensbetydende med, at din talje skal være under halv størrelse af din højde, hvis du vil reducere din risiko for at få livsstilsygdomme. 

Fedtprocenten

En anden målemetode, der tager afstand fra BMI-målingerne, når det kommer til estimering af fysisk velvære, er målinger af fedtprocent. Målingen er baseret på en sammenligning af forskellige steder på kroppen, hvor det antages, at man har meget fedtfri masse (typisk underarm og læg) og meget fedtmasse (typisk mave, overarme og lår). Målingen kan du selv udføre eller få taget på en særlig målingsmaskine, som mange fitnesscentre har og kan tilbyde at lave for dig. Måler du selv sin fedtprocent, skal du være opmærksom på, at der for det første er nogen usikkerhed forbundet ved en sådan måling og for det andet, at du skal tage højde for sin alder og sit køn, når du konkluderer på resultatet. Der findes rigtig mange beregningsskemaer på nettet, hvor du nemt kan indtaste dine målinger for at få et resultat. Hvis du vælger at få taget en fedtprocent-måling ved hjælp af en maskine, fungerer selve målingen ved, at der bliver sendt en svag strøm gennem din krop, hvorefter den elektriske modstand kan måles og indikere din fedtprocent og kroppens sammensætning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *