Menu

4 myter om motion

30. marts 2017 - Nyheder
4 myter om motion

Motion og træning er altid et omdiskuteret emne, og derfor findes der også rigtig mange vedtagne ”sandheder” og påstande om emner som kondition, forbrænding og muskler. Har du eksempelvis ikke før hørt, at du skal huske at strække ud, hvis du vil undgå ømhed? Eller at dine muskler forvandles til fedt, hvis du stopper med at træne? Mange af os vælger at tro på sådanne udsagn, for når alle går rundt og siger det, så må det vel være rigtigt? Du skal dog ikke altid tage råd for gode varer, og derfor kan du i det følgende få afkræftet nogle af de mest typiske myter om motion.

”Hvis jeg stopper med at dyrke motion, bliver min muskler omdannet til fedt”

Rigtig mange går med overbevisningen om, at muskler vil blive til fedt, hvis man skærer ned på træningen, men denne påstand er ikke sand. De muskler, du har opbygget, vil med stille og roligt svinde ind, hvis du stopper med at dyrke motion, men det er dog ikke ensbetydende med, at musklerne vil omdannes til fedt. Holder du op med at træne, risikerer du naturligvis, at du vil få mere fedt på kroppen, men det er udelukkende af den årsag, at du fra dag til anden forbrænder færre kalorier, end du har været vant til og samtidig ikke tilpasser din kost derefter. 

”Det giver det samme at gå som at løbe”

Denne myte kan delvist afkræftes, da det i høj grad handler om, hvilket tempo man henholdsvis går og løber i. Når det kommer til kalorieforbrænding, skal du typisk gå med en hastighed på syv kilometer i timen, for at din forbrænding er den samme som, hvis du løb distancen. Går man altså i et stille og roligt tempo for at nyde vejret, kigger på naturen eller lignende, er det altså ofte ikke nok til, at man kan sammenligne det med en løbetur.

”Hvis jeg vil undgå at få store muskler, skal jeg bare lave mange gentagelser med lav vægt”

Det er korrekt antaget, at du ikke får store muskler, hvis du laver mange gentagelser med lav vægt, men det betyder omvendt ikke, at en højere vægt og færre gentagelser nødvendigvis resulterer i store muskler. Kvindekroppen kræver en enorm mængde styrketræning for at kunne få store muskler, og det er derfor ikke kun, fordi mange kvinder prøver at undgå hård styrketræning. Det er altså ikke farligt for dig at prøve nogle lidt større vægte af, så længe du holder dig til tommelfingerreglen om, at du gerne skal løfte med en vægt, der vil give dig styrkemæssige problemer efter cirka 10 gentagelser.

”Træning skal gøre ondt”

For rigtig mange er ømhed i kroppen et tegn på, at man virkelig har ydet og fået et godt resultat af sin styrketræning, men du behøver altså ikke at være helt færdig i kroppen for at kunne klappe dig selv på skulderen. Det er et tegn på tilpas belastning, hvis du mærker en smule ømhed dagen derpå, men det behøver ikke at være noget overdrevet. Kan du derimod intet mærke efter en omgang styrketræning, tyder det på, at du skal sørge for at få skruet op for belastningen til næste træning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *